IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

سناریویی مشابه، اما برای روسیه؛ ممنوعیت واتس‌اپ، تلگرام، ویچت و غیره در روسیه

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

‌‌takian.ir russia bans whatsapp telegram others 1
نهاد نظارت بر رسانه دولت روسیه، Roskomnadzor، با استناد به قانون جدید، ممنوعیت ٩ برنامه چت و رسانه اجتماعی محبوب را در این کشور اعلام کرد.

دولت روسیه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های پیام‌رسان‌های بین‌المللی را به لیست سایت‌های ممنوعه خود اضافه کرده است، از‌جمله Snapchat، WhatsApp، Discord، Skype for Business، Microsoft Teams و Telegram.

علاوه بر این، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رمزگذاری شده اروپایی Viber و Threema و همچنین اپلیکیشن ارتباطی چینی WeChat نیز ممنوع شده‌اند.

طبق یادداشتی که توسط یک لایبرری آنلاین معروف از موارد هک شده مانند کد‌های منبع و بدافزار منتشر شده است، فدراسیون روسیه تمام رسانه‌های اجتماعی غربی و برنامه‌های پیام‌رسانی آنلاین را ممنوع کرده است.

لیست کامل برنامه‌های ممنوعه شامل موارد زیر است :

وایبر (Viber)
دیسکورد (Discord)
وی چت (WeChat)
اسنپ چت (Snapcaht)
تلگرام (Telegram)
تریما (Threema)
واتس اپ (WhatsApp)
تیمز مایکروسافت (Microsoft Teams)
اسکایپ (Skype for Business)

دولت قانون جدید اطلاعات، فناوری اطلاعات و حفاظت از اطلاعات را برای ممنوعیت این برنامه‌ها تدوین کرده است که روز گذشته به طور رسمی اجرا شد. این قانون بخشی از سرویس فدرال برای نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات، و رسانه‌های جمعی با نام مستعار Roskomnadzor (RKN) است.

takian.ir russia bans whatsapp telegram others 2
ماده 8-10 قانون جدید برای سازمان‌ها و سازمان‌های دولتی اعمال می‌شود و استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان خارجی غربی را برای چندین سازمان روسی ممنوع می‌کند.

مجموعه Roskomnadzor در بیانیه‌ای گفت : "قانون منع استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی (سیستم‌های اطلاعاتی و برنامه‌های رایانه‌ای متعلق به اشخاص خارجی که برای تبادل پیام منحصرا بین کاربرانشان طراحی شده و (یا) استفاده می‌شوند را برای تعدادی از سازمان‌های روسی ممنوع می‌کند. که در آن فرستنده گیرندگان پیام‌ها را تعیین می‌کند و امکان قرار دادن اطلاعات عمومی در دسترس کاربران اینترنت در اینترنت را فراهم نمی‌کند). "

لازم به ذکر است که Zoom و Signal به لیست اضافه نشده‌اند، اما ممکن است مدتی بعد به لیست مسدودی‌های دولت روسیه اضافه شوند. این محدودیت‌ها برای مقامات دولتی اعمال می‌شود تا احتمال ارسال داده‌های حساس در افراد نفوذی، به‌ویژه برای متحدان اوکراین، به حداقل برسد. از دیگر سو، این اقدام می‌تواند بخشی از یک سرکوب گسترده‌تر علیه خدمات فناوری‌های خارجی در روسیه باشد.

جالب اینجاست که تلگرام نیز با وجود اینکه متعلق به می‌لیونر روسی پاول دوروف است، بخشی از این لیست بلاک است. این برنامه در اوکراین و مناطق غربی محبوب است که می‌تواند دلیلی برای قرار گرفتن آن در لیست سیاه باشد. صاحبان برنامه و سایت می‌توانند ظرف یک ماه قبل از قرار گرفتن در ثبت سایت‌های ممنوعه درخواست تجدید نظر کنند. با‌این‌حال، درخواست تجدید نظر ممکن است رد شود.

در سال ٢٠١٨، دولت روسیه به طور رسمی تلگرام، بیش از پنجاه VPN و ناشناس‌کننده را در این کشور ممنوع کرد و صد‌ها پلتفرم شبکه‌های اجتماعی غربی مانند اینستاگرام و فیس بوک و همچنین پلتفرم‌های خبری را مسدود کرده است.   همچنین این سرکوب با مسدود‌سازی و ممنوعیت استفاده از مرورگر Tor و VPN‌ها ادامه پیدا کرد.

برچسب ها: Chat, RKN, تیمز مایکروسافت, تریما, اسنپ چت, Snapchat, Roskomnadzor, وی چت, وایبر, Threema, Russia, دیسکورد, WeChat, Tor Browser, Tor, Microsoft Teams, Discord, Facebook, واتس اپ, Instagram, اینستاگرام, Viber, Skype, VPN, دفاع سایبری, تهدیدات سایبری, Cyber Security, Telegram, اسکایپ, WhatsApp, روسیه, امنیت سایبری, تلگرام, Cyber Attacks, حمله سایبری, news

چاپ ایمیل